HANA BUREŠOVÁ
MAMINKA SI PRÝ ŽIJE JAKO NA ZÁMKU
Hana Burešová je divadelní režisérka, nejvíc spojovaná s
Divadlem v Dlouhé v Praze, kde od r. 1996 působí jako režisérka a umělecká
šéfka. Absolvovala činoherní režii na pražské DAMU. S dramaturgem a manželem
Štěpánem Otčenáškem realizovala své první inscenace v pražském Klubu v Řeznické,
a po angažmá v divadle Kladno a v pražském divadle Labyrint přišla do Divadla v
Dlouhé. Pohostinsky pracovala i v dalších divadlech (Národní divadlo, Divadlo na
Vinohradech, Divadlo Na zábradlí, Městské divadlo Brno…) Pro její režijní tvorbu
je příznačná žánrová a stylová pestrost. Upřednostňuje uvádění dosud nehraných
nebo málo známých her, které většinou adaptovala s manželem Štěpánem. Vytvořila
více než 80 inscenací, z nichž 38 bylo v české premiéře. Dostala cenu
Ministerstva kultury za přínos v oblasti divadla (2021). Čtyřikrát získala Cenu
Alfréda Radoka/Cena divadelní kritiky za nejlepší inscenaci roku (Don Juan a
Faust, 1993; Smrt Pavla I., 2008; Polední úděl, 2012; Lucerna, 2017).
Hanko, známe se od studentských let, a vždycky mě na
tobě fascinovalo, jak přesně víš, co chceš dělat. My všichni jsme šli o své
budoucnosti diskutovat do hospody, ale ty jsi šla na nějaké divadelní
představení…Bez problému jsi se dostala na DAMU, činoherní režii. Kdy tě poprvé
napadlo, že budeš divadelní režisérka?
V 6. třídě jsem založila divadlo, pro které jsem taky psala
nějaké hříčky, režírovala spolužáky i sama hrála, ale až herečka Jiřina
Steimarová, k níž jsem později chodila do „dramaťáku“, mě nasměrovala k režii.
Vypozorovala totiž, že nad svými hereckými kreacemi moc přemýšlím a přílišná
sebekritika mě svazuje. Taky mi dávala za příklad o něco starší Janu Kališovou,
které poradila totéž a přijali ji právě na režii. To mě osmělilo se přihlásit na
DAMU taky. Ale bez problémů mě tedy nepřijali, protože nikdo z naší rodiny nebyl
nikdy v KSČ, nicméně jsem zkoušky udělala dobře, a tak mě posléze vzali na
odvolání.
Podle Wikipedie tě víceméně náhodou objevil režisér
Jiří Menzel a hrála jsi ve filmu Báječní muži s klikou. Tou náhodou jsem byla
vlastně já, když jsem tě nalákala na konkurs. Neuvažovala jsi i o filmové
profesní dráze? Jaká to byla zkušenost?
Já ve skutečnosti na žádný konkurs nešla, bylo to
složitější. Někdy těsně po těch přijímačkách na režii jsem zašla navštívit paní
Steimarovou do dramaťáku a zrovna tam přišla asistentka J. Menzela hledat dívky,
které by se mohly hodit do Báječných mužů. A s pomocí paní Steimarové mě
přemluvila, abych se aspoň s Menzelem sešla, že když už nechci hrát, mohla bych
mu prý třeba asistovat a poznat tak, jak se dělá film. To mě tedy zlákalo. Jiří
Menzel si se mnou hezky popovídal, jak chtěl taky původně dělat divadelní režii
a lstivě mě přemluvil, že chci-li poznat filmování, musím začít od začátku – a
tedy přijít na kamerovky. Tak jsem je jen z legrace absolvovala a uspěla –
paradoxně možná proto, že jsem hrát opravdu netoužila. Takže mě museli nějakou
chvíli přemlouvat, ať roli té Lojzičky vezmu, a tehdy jsi nejspíš právě
zaúřadovala i ty. Dost jsem se bránila, např. že neumím ani pořádně mluvit, ale
nakonec mě smířilo to, že jsem v celé roli (rozsáhlé, ale rozhodně ne stěžejní)
měla jen pár vět a že se klidně přitom zvládnu učit k maturitě. Byla to dobrá
zkušenost – viděla jsem zblízka tvořit velké herce a Menzel a všichni ze štábu
byli ke mně opravdu laskaví. Ale točit filmy mě netáhlo, byla jsem posedlá
divadlem. Po r. 2000 jsem začala tu a tam do svých inscenací vkládat filmové
dotáčky a pravda, přitom jsem občas zatoužila natočit i film. Ale člověk musí
mít opravdu velkou touhu a taky čas – jen pustit se napřed „na blind“ do scénáře
a pak do náročného shánění spolupracovníků a peněz! - a já byla v divadle i doma
pořád tak vytížená, že by to asi skloubit nešlo. Stačilo mi už jen to každoroční
trápení s hledáním titulů pro divadla, v nichž jsem pracovala, vybrat si text
bylo pro mě vždy to nejnáročnější, nehledě pak na samotnou usilovnou práci na
přípravě a zkouškách inscenace.
Výčet divadelních her, které jsi režírovala, scénářů,
dramatizací a adaptací by zabral většinu našeho skromného časopisu, ale určitě
byly pro tebe některé práce významnější. Které?
Fajn byly ty, kde se sešly v dobré konstelaci text, herci i
mí další spolupracovníci… Jsem ráda, když ta práce baví nejen mě. Úspěch
nesouvisí s tím, jestli jde práce hladce, ale když lidi baví a když mají vůli a
chuť překonávat překážky, na které více či méně narážíte vždy. To byly třeba
Žert, satira, ironie a hlubší význam, Mojžíš, Lazebník sevillský, Don Juan a
Faust, Škola základ života, Běsi, Play Strindberg, Lhář, Znamení kříže, Smrt
Pavla I., Faidra, Polední úděl, Lidská tragikomedie, Lucerna, Élektra… abych ti
tedy nějaké jmenovala, ale až na malé výjimky vzpomínám vlastně ráda na všechny
své inscenace, protože vždycky mi ta práce něco dala a doufám, že i mým
spolupracovníkům a divákům.
Tvá jediná zahraniční režie byla Havlova Žebrácká opera
v chorvatském Dubrovníku. Další zahraniční nabídky jsi odmítala. Nerada
cestuješ?
Cestuju ráda, což o to, ale pracuju radši s lidmi, které aspoň trochu znám. Když
neznáte specifika daného prostředí a domlouváte se přes jiný jazyk anebo přes
tlumočníka, práci to brzdí. A i když to může být vždycky zajímavá zkušenost či
poznání dobrých lidí a míst, raději jsem hostovala v tuzemsku – a to i proto,
abych byla „při ruce“ své domovské scéně, kde mám i jisté šéfovské povinnosti.
Dubrovník mě lákal, to je pravda, ale k režii jsem se dala přesvědčit proto, že
si to přál sám Václav Havel, kterého jsem měla moc ráda a stýská se mi po něm.
Jeho Žebráckou operu jsem pak po letech režírovala ještě v Městském divadle
Brno, kde jsem hostovala pravidelně. Protože když najde režisér soubor
vstřícných lidí, těší ho vracet se tam a spolupráci rozvíjet. Ale to taky
znamená odmítat další nabídky, byť je to někdy těžké, protože moje kapacita a
čas nejsou nafukovací.
Odmítala jsi také i zajímavé tuzemské nabídky, i z
Národního divadla. Co je tak specifického na Divadle v Dlouhé, v němž pracuješ
už tolik let?
Jednak jsem to divadlo zakládala spolu s režisérem Janem
Bornou, Štěpánem Otčenáškem jako dramaturgem, ředitelkou Danielou Šálkovou a s
herci, které jsme si tam přivedli (mj. M. Hanuš, M. Táborský, J. Vondráček aj.)
a zažili jsme v něm společně spoustu dobré práce, legrace i dramatických
událostí, a to vám samozřejmě přiroste k srdci. Dali jsme mu nějakou tvář a
získali diváky všech generací, kteří se k nám stále vracejí. I když se v
posledních pěti-deseti letech náš herecký soubor proměnil, stále tu panují velmi
dobré vztahy, otevřenost a vstřícnost společně tvořit. Národní by pro mě nebylo,
mám radši menší, přehlednější a méně oficiální divadla, proto jsem výzvy, abych
se účastnila konkursu na uměleckého šéfa, několikrát odmítla.
Na konci sezóny 21/22 jsi už chtěla skončit v uměleckém
vedení Divadla v Dlouhé. Ale zůstala jsi. Myslíš už na „důchod“?
Já už jsem důchodce, i když pracující, čili „prdůch“, jak se
kdysi říkalo. Zůstala jsem, protože mě v divadle umluvili, jelikož moji poslední
spolušéfové odešli do ND, ale už chci opravdu zvolnit – i uvolnit místo mladším,
takže se se Štěpánem rozhlížíme po nástupcích a doufáme, že nás brzy někdo
nahradí. Ale i když tělo a duch nejsou už tak pružné, radši ještě pořád něco
dělám, jinak by se člověk utápěl jen v neblahých vizích špatných konců...
Tvým manželem je Štěpán Otčenášek, dramaturg. Funguje
dobře kromě manželského vztahu ten profesní?
Jsme spolu přes 40 let. Štěpán vystudoval divadelní vědu, ale
nakonec se více než teorii věnoval praktické dramaturgii, pracovali jsme spolu
už na mých prvních inscenacích v tehdy začínajícím divadelním klubu v Řeznické.
Jasně, že někdy nastávají kolizní momenty, to je v manželství běžné, v
dlouholetých možná ještě běžnější, zvláště, když jste spolu díky společné práci
i čtyřiadvacet hodin denně (a to po většinu roku!). Ale pořád se ještě domluvíme
a pomáháme si. Vychovali jsme syna, který se taky divadlu věnoval, ale jen
okrajově, amatérsky, jinak vystudoval religionistiku a sinologii a učí na
vysoké. Samozřejmě už s námi nebydlí, ale často jsme spolu na chalupě v
Pošumaví, kde rádi jezdíme na kolech nebo houbaříme a v zimě běžkujeme, někdy si
i společně zahrajeme licitovaný mariáš...
Určitě znáš pojem „sendvičová generace“, a také si se v
ní ocitla, a to při péči o svou maminku. Kdy to začalo být nezvladatelné, spojit
péči o ní, o rodinu a zvládnout náročnou profesi?
Práce režiséra je skutečně namáhavá, někdo ji dokonce zařadil
hned za práci horníka – když zkoušíte, nemůžete vlastně nikdy úplně vypnout a
běžně pracujete i dvanáct hodin denně. Maminka v mém věku už byla skoro deset
let v důchodu, přestěhovali se na důchod s tátou do domku, který zdědili za
Prahou. Před dvaceti lety ovdověla, dokonce se pak přihlásila do blízkého domova
seniorů, prý aby byla zajištěná, až bude neschopná se o sebe postarat, ale asi
po deseti letech přihlášku stáhla, protože v domě vedle ní žije její bratr s
rodinou, takže byla částečně „pod dohledem“ a získala pocit, že to tak půjde i
dál. To ještě řadu věcí dělala sama, ale samozřejmě jsme tam každý týden jezdily
s nákupy já i sestra, pomáhaly jí s úklidem a zahradou. Později měla vážný oční
kolaps, pomohly jí sice injekce, ale vidí už jen omezeně, postupně se jí vlivem
artrózy zhoršila motorika rukou i držení těla, takže občas upadla. Stále však
chtěla bydlet sama, jak byla zvyklá, a odmítala i jakoukoli pečovatelskou
službu, nechaly jsme jí tedy aspoň vozit obědy z místní školky, ale po čtvrt
roce to odhlásila, že si radši uvaří sama. Navařily jsme jí tedy vždy dopředu,
jezdily jsme ji koupat a pořád to jakžtakž šlo... Během těch posledních deseti
let se ale jaksi zakuklila do svého bezpečného světa s televizí a křížovkou a
často odmítala i chodit ven. Jen v létě ještě s námi jezdila na chalupu, i když
tam nikdy nevydržela déle než 14 dní – byla prostě nejradši doma, ve svém. Až si
vloni na jaře zlomila nohu a od té doby jsme ji měly se sestrou ve
čtyřiadvacetihodinové „střídavé péči“ a poznaly, že už není možné nechat ji už
ani deset minut samotnou: špatně viděla, hůř slyšela, podle chuti nepoznala, že
jí něco zkaženého (plíseň neviděla), ani že je cítit kouř, navíc se jí prudce
zhoršila paměť, byla často zmatená, sny se jí mísily se skutečností, opouštěl ji
zdravý úsudek. Aspoň, že na rehabilitaci ji naučili chodit s chodítkem a
berlemi, které předtím tvrdošíjně odmítala, ale stejně jsme pak museli dohlížet,
aby je vůbec používala; pořád chtěla dělat všechno jako předtím. To bylo
samozřejmě období pro všechny těžké, protože si nechtěla připustit, že už to
nepůjde všechno jako dřív, a zcela pochopitelně byla z toho nevraživá. Taky ji
asi trápilo, že na ni musíme stále dohlížet, i s ní spát a v noci vstávat,
ačkoli obě ještě pracujeme. V létě na chalupě to ještě šlo, ale doma to nebylo
možné skloubit s naší prací vůbec. Ani už nejsme fyzicky na tom tak, abychom ji
mohli zvedat apod. V Motole nám sociální pracovnice radila, ať rozhodně radši
pro maminku vyhledáme nějaký domov, kde by se jí mohlo líbit.
Nakonec jsi tedy zvolila cestu umístění do pobytového
zařízení, a maminka je v pražském Domově pro zrakově postižené Palata. Jaká je
tam péče o klienty? Je tam maminka spokojená? A s čím naopak spokojeni nejste?
Vzpomněla jsem si, že už dřív, když měla máma problém s
očima, mi Palatu doporučila moje doktorka, která tam měla umístěnou maminku i
tetu. Palata se nám zalíbila i podle virtuální prohlídky na webových stránkách a
pak jsme si to byli prohlédnout i naživo. Celé to tam působí moc hezky a
přátelsky, např. nábytek v tzv. denních místnostech tam mají stejný, jako mívala
máma a babička. V dětství jsme navíc bydleli s našimi o ulici níže a na nedělní
procházky chodívali na Petřín, takže to okolí měla maminka ještě v paměti, a tak
s tím nápadem souhlasila, trochu se těšila a trochu samozřejmě bála – stěhovat
se někam do neznáma v devadesáti není jednoduché. Ale už chápala, že ve svém
domku rozhodně být nemůže, i když se tam samozřejmě může zajet podívat kdykoli s
námi. Taky jsme se báli, co ti mám povídat, aby se jí tam opravdu líbilo a
necítila se špatně. Ale splnilo se to, v co jsme doufaly – v Palatě je moc
spokojená. Vaří se tam výborně, všichni pečující jsou milí, v domě je i lékařská
péče, nehledě na úžasný kulturní a aktivizační program. Mámě trvalo sice skoro
půl roku, než zašla navštívit nějaký koncert, jak už nebyla zvyklá na cizí lidi,
ale teď už občas na nějakou tu akci jde a moc jí to prospívá. Sama všem známým
Palatu doporučuje, hlásí, jak jsou tam na ni hodní, jak si žije jako na zámku
nebo v lázních. Má už i svůj samostatný pokoj, kde může mít předměty ze svého
domova a taky si tu v klidu pustit svoji televizi či rádio. A pozor – téměř
obden chodí ven, když ne s námi, doprovodí ji někdo z pečovatelů, takže za
poslední rok byla venku víc než za posledních pět let! Taky je klidnější, hodně
času prospí, a přitom ji nebolí záda – i proto, že má tady zdravotní postel,
zatímco doma si je ničila na starém gauči, který tvrdošíjně odmítala vyměnit za
pohodlnější.
Umístěním v zařízení péče o své blízké nekončí, naopak
začíná. I v zařízení je velmi důležitá blízkost rodiny. A blízcí často řeší, zda
udělali vše správně…
No, toho se nezbavíš, to řešíš pořád. Ale ať to se sestrou i
příbuznými probíráme jakkoli, všechno jiné by bylo pro všechny horší. Jezdíme za
mámou všichni z rodiny daleko častěji než předtím, kdy bydlela za Prahou (někdy
se stane, že má i pět návštěv v týdnu!), nosíme jí oblíbené pochoutky a můžeme
se jí věnovat, a ne jenom uštvaně uklízet a vařit. Když neprší, jdeme s ní do
parku, kde obdivuje nádherné stromy a kytky, čas od času ji někam vyvezeme, o
prázdninách na chalupu, o svátcích si ji vezmeme domů… Vloni tam po nemoci na
Štědrý den musela zůstat ležet, tak jsme za ní aspoň přišli všichni s cukrovím,
udělali jí nadílku a švagr se synovcem jí zahráli koledy. Je prostě fajn, že má
stále jakoby svůj byt – domov, kam ji kdykoli může přijít navštívit někdo z
dalších příbuzných a známých, dokonce se tu v červnu v parku konala oslava
jejích devadesátin a sešlo se pětadvacet lidí. Navíc, nikdo nevíme, jak tu
dlouho budeme, třeba nás ještě maminka přežije a co by s ní bylo potom?
Jak by sis představovala, že bude postaráno o tebe,
pokud se ocitneš v situaci, kdy budeš potřebovat péči?
No, nejspíš podobně. Je těžké si představit, že by mě syn,
navíc sám už třeba starý, koupal apod. Takže, pokud se taky nebudu bránit jako
máma, asi bych napřed neodmítala pečovatelku, dokud bych mohla být sama doma, a
když už to nepůjde, určitě bych ráda přistála v nějakém podobně vlídném
zařízení. Taky si přeju, aby mě pak syn v domově navštěvoval (ostatně jezdí
celkem často i za babičkou) anebo občas někam vyvezl, ale aby měl taky čas a
soukromí na svou práci a případnou rodinu.
Hanko, co připravuješ nového, a co bys doporučila našim
čtenářům shlédnout v Divadle v Dlouhé?
Máme žánrově bohatý repertoár asi patnácti inscenací, z nichž
si může každý vybrat podle nálady a vkusu. Hrajeme hodně i pro rodiny s dětmi,
pro mládež i dospělé. Např. z velmi oceňovaných je velmi aktuální mrazivě
groteskní Konec rudého člověka nebo pozitivně laděná Lucerna, kde hraje téměř
celý soubor, ze staršího repertoáru dáváme (zvláště o Vánocích) rodinný
evergreen Jak jsem se ztratil, ještě tento rok můžete vidět Oblomova s dojemným
Michalem Isteníkem v titulní roli a z nejnovější tvorby pro mladé např. humornou
gangsterku Amberville. V této sezóně uvedeme jako obvykle tři premiéry, já mám
např. dělat hru o umělé inteligenci, kterou pro nás píše již známý dramatik a
matematik René Levínský.
Děkujeme za rozhovor a
přejeme úspěšnou divadelní sezónu.
LENKA KAPLANOVÁ